Doe het zelf blog: Website optimalisatie

De website is de basis van jouw bedrijf en potentiële klanten moeten jouw bedrijf kunnen vinden. Het uiteindelijke doel van het schrijven van deze blog is tweeledig. Aan de ene kant probeer je door middel van de content op je website de bezoekers te interesseren en aan te zetten tot een conversie en tegelijkertijd wil je Google laten weten dat je actief werkt aan je website. De tijd van een statische website is allang voorbij, de tijd van informerende en actieve websites is aangebroken!

In onze vorige blog kon je lezen wat jij als ondernemer kan aanpassen aan de weergave van de zoekresultaten om deze aantrekkelijker te maken voor potentiële bezoekers, zodat er vaker op jouw organische zoekresultaat geklikt wordt. Naar aanleiding van die blog kregen wij enkele uiteenlopende vragen binnen.

Zo kwam er naar aanleiding van die blog de vraag “wat er mogelijk was om de website te verbeteren en zo een boost te geven aan het aantal bezoekers?” Middels deze blog zullen wij enkele aandachtspunten met jullie bespreken waar een website aan moet voldoen.

I. De website leidt tot conversies

Heb je wel eens gedacht aan conversie optimalisatie? Want als het goed is, is jouw website ingericht om te leiden tot conversies? Zo niet, dan is het verstandig hier stappen in te gaan maken. Vanaf het moment dat de bezoeker op jouw website komt, krijgt de hij of zij verschillende indrukken die bepalen of de klant over zal gaan tot conversie of toch een kijkje zal gaan nemen bij concurrenten. Hoe kan jij er dus voor zorgen dat ze bij een product kopen of dienst afnemen?

I.I. Simpele en overzichtelijke website 

Als het aankomt op gebruiksvriendelijkheid van je website kan je aan meer knoppen draaien dan een professionele DJ-set. Hieronder vind je twee belangrijke tips voor een gebruiksvriendelijke website:

  • Zorg ervoor dat de teksten die je plaatst op je website en/of je sociale media zijn nagekeken op grammatica- en taalfouten. Daarnaast is het ook verstandig om gebruik te maken van witregels. Dit leest net wat makkelijker voor bezoekers;
  • Richt je website zo in dat een bezoeker binnen een aantal klikken op de hele site kan zijn en ook snel kan navigeren naar eerder bezochte webpagina. Daarnaast kan je een HTML-sitemap maken en toevoegen aan de website voor bezoekers zodat de navigatie nog gemakkelijker wordt en de bezoeker sneller bij zijn of haar informatie komt;
  • Stem het design, de manier van schrijven en de informatie af op de doelgroep. Teksten zullen stukken beter aanslaan als deze zijn aangepast naar het niveau van de lezer. Daarbij zal het design een gevoel losmaken bij de klant. Des te sterker dit gevoel, des te hoger de kans op een conversie.

I.II. Call to action, van bezoek naar conversie 

Je hebt een mooie overzichtelijke website, de teksten zijn nagekeken op grammatica- en taalfouten en je design komt overeen met de uitstraling van jouw bedrijf. Tijd voor de conversie triggers. De meeste websites zijn bedoeld om conversies te genereren. Een conversie is het omzetten van een bezoek aan de website naar bijvoorbeeld een verkoop of een offerte aanvraag. Maar hoe kan je de bezoeker triggeren om een offerte op te vragen of een bestelling te plaatsen? Call to action is daarvoor het juiste concept. Call to action is een trigger die de bezoeker overhaalt tot het genereren van een conversie.

  • Buttons

Een duidelijke button kan een goede call to action zijn. Een button moet opvallen door o.a. een duidelijke kleur en duidelijke teksten. Kleuren hebben namelijk invloed op het gedrag van de consument. Een bezoeker moet meteen weten wat er gebeurt als hij of zij op die button drukt. Denk bij het plaatsen van een button goed na over de tekst die je toont in de button. Gebruik je de gebiedende wijs of een productnaam? Wees creatief en maak gebruik van slimme teksten, zoals: ‘Mis geen updates, Meld je aan voor onze nieuwsbrief, Vraag nu een offerte aan, Bestel nu!’

  • Gebiedende wijs

Je vertelt in een duidelijk bericht aan de klant wat hij/zij moet doen. Laat blijken dat het weinig moeite kost om de handeling uit te voeren en geef aan dat er een duidelijk voordeel mee behaald wordt.

  • Duidelijkheid

Denk eens aan een voetgangers stoplicht. Je komt aanlopen en je ziet het wel bekende druk knopje. Het idee achter het knopje is heel simpel:

  • Duidelijke functie;
  • Het juiste moment;
  • Duidelijke knoppen, lichten en kleuren

II. SEO, gevonden worden in zoekmachines

Waar moet je nu precies op letten bij het opzetten en onderhouden van een website? Een website staat niet online om eens in het jaar te worden afgestoft door een verdwaalde bezoeker, maar moet juist hordes aan bezoekers aantrekken. Daarbij is de website zelf niet eens het enige struikelblok, want tegenwoordig moet je met veel verschillende zaken rekening houden als je een website bouwt en onderhoudt. Zoals eerder vermeld is Google een streng algoritme dat verwacht dat je continu bezig bent om jezelf (en daarmee de website) te ontwikkelen. Je website moet snel en gebruiksvriendelijk zijn, goede en relevante content bevatten en bezoekers ‘lokken’ en vasthouden.

Maar waarom moet je website snel, gebruiksvriendelijk en vol relevante content zijn? Omdat Google je dan met bezoekers zal belonen. De plaatsing van websites in de zoekresultaten wordt bepaald aan de hand van de relevantie op je website en het ‘cijfer’ dat Google toekent aan jouw website. Buiten de mensen die bij Google werken weet niemand precies op welke punten de website wordt beoordeeld en hoe zwaar de punten wegen. Slechts 4,8 procent van de gebruikers van Google klikt naar pagina twee. Je moet er dus voor zorgen dat jouw SEO (zoekmachine optimalisatie) jou op pagina één brengt en het liefst ‘above the fold’ (Above the fold: de informatie die gepresenteerd staat in het bovenste gedeelte van de website). Google is erop gericht om iedere gebruiker naar de juiste pagina te verwijzen. Google neemt daarvoor enkele punten in overweging om te bepalen of je website wel of niet goed past bij de bezoeker. Hierbij enkele tips om je website hoog te laten scoren in Google:

II.I. Snelheid

De snelheid van je website is onderdeel van de gebruiksvriendelijkheid van je website. Hoe sneller de website des te beter de ervaring van de bezoeker op jouw website. Google test regelmatig de snelheid van de website en als de website positief wordt beoordeeld heeft dit ook een positief effect op de score van jouw website. Probeer te richten op een laadtijd van maximaal 2/3 seconden, maar sneller is beter. Je kan de snelheid van je website verhogen door je hostingpakket te wijzigen, de website ‘simpeler’ te coderen en geen zware afbeeldingen te plaatsen op je website.

II.II. Lezen door Google

Naast het meten van de snelheid zal Google ook regelmatig de website indexeren. Google laat een ‘crawler’ de website bekijken en wil snel feedback terug krijgen. Hiervoor kan je een XML sitemap laten maken. In een XML sitemap vertel je de crawler welke pagina’s je wel/niet wil laten indexeren, de crawler ziet dan meteen om welke pagina’s het gaat en zal ook de moeilijker vindbare pagina’s indexeren. Door middel van een robot.txt bestand geef je vervolgens aan welke pagina’s Google wel of niet hoeft te crawlen. Dit bespaart tijd en crawlt Google alleen de pagina’s die belangrijk en relevant zijn.

II.III. Tussenkoppen

Maak op je website gebruik van H1, H2 en H3 koppen. Net als bij Word kan je gebruik maken van een titel (H1 en tussenkoppen (H2 en H3) om je website gebruiksvriendelijker te maken. Naast gebruiksvriendelijkheid gebruikt Google de koppen om het onderwerp (en daarmee de relevantie) van je webpagina te bepalen.

II.IV. Bouncen

Naast de snelheid van je website en het gebruik van tussenkoppen is het bouncepercentage van groot belang. Het bouncepercentage geeft weer hoeveel procent van de pagina bezoekers de pagina niet relevant vond en daardoor meteen de pagina heeft verlaten. Hoe hoger het bouncepercentage hoe lager Google jouw pagina relevant vindt.

II.V. Keywords

De kans is groot dat een bezoeker jouw website via een zoekmachine heeft gevonden. In de zoekmachine worden ‘keywords’ gebruikt voor een zoekopdracht. Laat deze keywords terugkomen op jouw webpagina’s, maar spam deze niet vol met keywords. Probeer de teksten op de pagina zo in te richten dat maximaal 2-3% van de woorden keywords zijn (keyword density).

II.VI. Linkstructuur

Een andere manier om te laten zien dat jouw website goed is, zijn interne links, externe links en backlinks. Als andere websites naar jouw website verwijzen, geven zij aan dat jouw pagina voor hun van waarde is. Zorg er daarom voor dat er backlinks naar jouw site te vinden zijn op andere websites, het liefst websites met een hoge “Domain Authority en Page Authority”. Hoe belangrijker de pagina, hoe hoger de domain Authority. Als een pagina met een hoge domain authority een linkje van jouw site bevat zal de crawler deze meer punten geven dan een linkje op een site met een lage authorithy. Ook interne links zijn van essentieel belang, want zij helpen bezoekers te navigeren door jouw website en verlagen de bouncepercentages doordat bezoekers doorklikken. Daarnaast helpt het Google te begrijpen welke onderwerpen/pagina’s belangrijk zijn.

II.VII. Responsive websites 

De kans dat je deze blog leest vanaf je telefoon of tablet is ongeveer 35%, dat gaven de gegevens van onze vorige blog aan. Het is dan natuurlijk ook van belang om je website responsive te maken. Een responsive website past zich aan op het formaat van het device waar de website op wordt bekeken. Er zijn verschillende technieken om een website responsive te maken:

  • Flexiblegrids en afbeeldingen

De tekstvakken en de afbeeldingen die worden getoond op de website worden getoond in een percentage van het beeldscherm.

  • Mediaqueries

Bij gebruik van media queries kan er rekening gehouden worden met verschillende beeldschermen. De website wordt in verschillende lay-outs gebouwd, voor verschillende schermgrootten.

  • Mobile first

Mobile first is de nieuwste manier om je website responsive te maken. Er wordt gekozen voor het kleinste scherm waar de website op wordt getoond, de smartphone. Op dat formaat wordt de eerste lay-out gemaakt. Doordat je klein werkt zal al de informatie essentieel en effectief moeten zijn. Je wilt alle belangrijke informatie immers in één oogopslag weergeven. Als dit ontwerp klaar is wordt de website aangepast naar een groter formaat.

We hebben in deze blog diverse punten besproken en hebben om deze reden deze punten nog even opgesomd. Jouw website moet:

  • Ingericht zijn op basis van je doelgroep;
  • Makkelijk te gebruiken zijn bezoekers en door Google;
  • Call to action bevatten;
  • Vindbaar zijn in Google;
  • Snel laden;
  • Overzichtelijk geschreven zijn, inclusief gebruik van koppen;
  • Relevant zijn voor de bezoekers vanuit zoekmachines;
  • Keywords bevatten waar je op gevonden wilt worden;
  • Backlinks bevatten naar andere websites;
  • Backlinks ontvangen van andere websites;
  • Responsive zijn.

Mocht je nog vragen hebben over dit onderwerp, dan kan je altijd een mail sturen naar info@leankings.nl of telefonisch contact met ons opnemen via 079-3606965.

Ben jij onlangs nog ergens tegen aangelopen? Laat het ons weten en misschien verhelpen wij jouw probleem met onze volgende blog.

Leave a Comment