Inhoudsopgave
Wat is Pogo sticking?
Pogo sticking is een Engelse SEO term die het gedrag beschrijft van gebruikers die in de zoekmachine (bijv. Google) een zoekopdracht invoeren en daarna meerdere websites bezoeken. Elke keer dat ze een website bezoeken en daarna terugkeren naar de zoekresultaten springen zij terug. Ze zijn dan blijkbaar niet tevreden met wat ze op de bezochte pagina aantroffen. Letterlijk vertaald betekent pogo-sticking, springen met een springstok.
Laten we zeggen dat je zoekt naar “rijles Den Haag” in Google.
En je klikt op het eerste resultaat… maar de website die je te zien krijgt ziet er niet professioneel uit.
Dus je gaat terug naar de zoekresultaten om een resultaat te vinden dat je geeft wat je wilt. De tweede webpagina waarop je terecht komt geeft een foutmelding weer. Balen, dus je gaat weer terug naar Google. Je hebt nu twee keer gesprongen (pogosticking). Gelukkig biedt het derde resultaat wel wat je zoekt. Drie maal is scheepsrecht!
Google vind het erg belangrijk dat de zoekintentie van een zoeker bevredigend is. Anders gezegd, als je zoekt wil Google graag zien dat je tevreden bent met wat je aantreft. Natuurlijk kan je met je content en dienstverlening niet altijd 100% aansluiten op wat anderen zoeken. Een goed voorbeeld hiervan is als er gezocht wordt op “bank”. Mensen kunnen dan een bankstel zoeken of een bankinstelling. Ook is het niet duidelijk in welke customer journey fase ze zitten. Willen ze informatie vinden, vergelijken, kopen of iets anders? Kortom, je kunt niet altijd voor alle zoekintenties voor een specifiek zoekwoord passende gebruikerservaring bieden. Google experimenteert daarom met welke pagina’s ze in de top 10 van de zoekresultaten zetten en dit is ook seizoensafhankelijk. Zaak is het voor jou als ondernemer om ervoor te zorgen dat jij door Google als relevant en kwalitatief genoeg wordt gezien om goed te ranken tussen andere websites.
Waarom is het belangrijk rekening te houden met pogosticking?
Pogo sticking is een ZEER sterk teken dat gebruikers niet blij zijn met de resultaten. Er wordt veronderstelt dat als Google dit te vaak ziet gebeuren, dat jouw webpagina dan minder hoog begint te ranken in de zoekresultaten.
Google heeft onlangs een interessante nieuwe functie uitgerold om Pogo sticking te voorkomen.
Wanneer je zoekt op een trefwoord, klikt op een resultaat en vervolgens TERUG klikt naar de zoekresultaten, toont Google je “Mensen zoeken ook naar” box onder dat resultaat.
Waarom doet Google dit?
Nou, Google weet dat je een slechte gebruikerservaring had.
(Anders zou je niet op je “terug” knop hebben gedrukt)
Dus willen ze je meer opties geven, zodat je niet hoeft te pogosticken rond de eerste pagina.
Hoe verminder je de bouncerate/pogosticking vanaf je webpagina?
- Denk goed na over de zoekintentie(s) van mensen die op je pagina landen en pas de content en visuele weergave daarop aan.
- Voorkom technische bottlenecks als een lange laadtijd, foutmeldingen, onnodige redirects e.d.
- Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie en de Call to action direct te zien zijn (above the fold).
- Test verschillende versies van een pagina en vraag bezoekers om feedback.
- Laat social proof zien in de vorm van reviews en keurmerken.