“Today, if you want to succeed as an entrepreneur, you also have to be a storyteller.” – Richard Branson – oprichter van de Virgin Group”… is een prachtig manier die veel (of eigenlijk alle) grote bedrijven gebruiken om hun bedrijf, product of dienst te presenteren aan de buitenwereld. Ook zien wij personen die de kunst van het storytellen tot in de puntjes beheersen als inspirerend, wijs of briljant. Zoals Richard al zei, is het noodzakelijk dat iedere entrepreneur het verhaal van zijn of haar bedrijf zo kan over brengen, zoals Old Amsterdam dit bij mij deed. Maar niet iedereen is even goed als storyteller. Denk bijvoorbeeld maar eens aan jouw docenten van vroeger. Huh?
Storytelling, mijn voorbeeld
Eind 2016 volgde ik een online marketing minor aan de Hogeschool van Amsterdam. Één van de opdrachten uit deze minor was het bedenken van een activatie campagne voor een Nederlands kaasmerk. Iedereen die mij kent, weet dat ik een fan ben van een goede, sappige hamburger. Mede daardoor werd vrij snel besloten dat de opdracht een cheeseburger challenge zou worden. Na de presentatie van het plan stond nog net niet iedereen op de stoelen te klappen, tot de gastspreker van die dag opmerkte dat Old Amsterdam de vorige dag een nieuwe campagne had gelanceerd. Die zelfde dag heb ik die reclame opgezocht en in mijn ogen is de reclame van Old Amsterdam het meest geniale voorbeeld van story telling van de afgelopen jaren.
Gedurende de ‘Old Burger’ commercial van Old Amsterdam viel voor mij alles op zijn plek. De start bij de barbeque waar de burger wordt afgemaakt, gevolgt door het wegbrengen van de robuste cheeseburger naar één van de maten. Dit alles op hét ultieme dakterras in Amsterdam met een jazzy sound op de achtergrond, just Wauw! Maar zoals eerder gezegd, is niet iedereen dezelfde storyteller.
Het aanwakkeren van de dovende vlam
Wij leven in een wereld waarin wij onze inspiratie halen uit de ‘grote’ namen. Een wereld waarin wij een voorbeeld nemen aan de mensen om ons heen, waar wij ons mee kunnen identificeren en die wij willen evenaren of voorbij gaan. Wij identificeren ons met die betreffende persoon, omdat wij geloven in het verhaal dat deze mensen aan ons vertellen. Iedereen heeft zijn of haar rolmodel. Een rolmodel dat een verhaal vertelt waar jij in gelooft. Iemand die jou kan laten nadenken over jouw manier van denken, jouw manier van doen en jouw manier van aanpakken. Één van mijn voorbeelden is Simon Sinek die bij zijn Ted Talk presentatie uitlegt ‘hoe grote leiders insprireren tot actie’.
De docenten van vroeger
Iedereen, en dan bedoel ik ook echt iedereen, heeft nog wel een docent in het hoofd die jou vroeger kon aansporen om beter je best te doen voor zijn of haar vak. Die docenten konden jou uitdagen om niet alleen beter je best te doen, maar ook zelf op onderzoek uit te gaan en niet alles zomaar te geloven wat er wordt verteld.
Om terug te komen op Ted Talks, ja ik ben een fan, neem ik je mee naar het het verhaal dat Amy Cuddy gedurende haar TED talk. Amy vertelde over haar ervaringen na een ongeluk waarbij zij een deel van haar IQ verloor als gevolg van hersenbeschadiging. De manier waarop zij dit verhaal vertelde en het persoonlijke aspect van dit verhaal zorgde voor reacties van over de hele wereld. Haar verhaal inspireerde vele mensen en haar presentatie staat momenteel op de 2e plek van meest bekeken ‘Ted Talks’.
Eenvoudig en simpel
Als je terug denkt aan jouw wiskunde docent van vroeger was of hij of zij een kei, omdat hij/zij de moeilijkste dingen makkelijk kon uitleggen, of een knuppel, omdat hij drie niveau’s hoger praatte dan dat jij je op dat moment bevond. Een veel gemaakte fout die mensen maken is het opleuken van een uitleg, maar kan je niet beter to-the-point en direct blijven? Want wanneer iemand jouw verhaal niet kan begrijpen, zal die persoon jouw verhaal niet kunnen geloven. Dit zelfde geldt voor de pitch van jou of jouw bedrijf. De pitch moet makkelijk, begrijpelijk en compact zijn. Sommige mensen zeggen dat een pitch op de achterkant van een enveloppe moet passen, maar dat vind ik overdreven.
Niet iedereen is zo welbespraakt en inspirerend als Richard Branson, Amy Cuddy en jouw (waarschijnlijk) favoriete docent van vroeger. Om jou te helpen bij het vertellen punten:
- Houdt het verhaal kort en krachtig. Onze spanningsboog is niet zo lang.
- Maak geen gebruik van dure woorden. Keep it simple.
- Ga na of iemand van de basisschool het zou kunnen begrijpen.
- Een beetje drama kan geen kwaad, maak gebruik van jouw verleden. Dit kan inspireren of aanspreken.
- Ga na wat voor verhaal je verteld en pas de ‘tone of voice’ hierop aan.
- Probeer dingen uit om te kijken of A beter werkt dan B. Probeer te spelen met het verhaal.
- Vertel het verhaal kleurrijk, want niemand raakt geïnspireerd door een monotone lijst met woorden.
Sommige mensen zijn gezegend en kunnen je uren achter elkaar geboeid houden met hun verhaal. Andere mensen hebben het moeilijker met bijvoorbeeld het geven van een pitch of presentatie. Oefening baart kunst en de venijn zit hem in de details. Blijf oefenen en ook jij zal een echte storyteller kunnen worden.