Remarketing

Je hebt vast weleens wat over de term remarketing gehoord. Maar wat is remarketing en wat heb jij eraan? In onze blog zullen wij dit begrip nader toelichten.

Wat is remarketing en hoe werkt het?

Remarketing, ook wel retargeting genoemd,  is een online marketingmethode die in de advertentiewereld vaak gebruikt wordt om de verkoop van jouw dienst/product te stimuleren. Bezoekers die jouw website of bepaalde pagina’s van je website hebben bekeken worden door remarketing opnieuw bereikt door middel van cookies. Het uiteindelijke doel is om de conversie op de website te verbeteren en de websitebezoekers opnieuw te benaderen. Hierdoor worden deze websitebezoekers weer herinnerd aan de website of producten/diensten en heeft het hierdoor een sterke psychologische werking. Remarketing is om deze reden zeer effectief omdat je adverteert richting een bepaalde groep mensen die interesse hebben getoond in jouw product of dienst.

Situatieschets:

Stel, Sanne surft op het internet op zoek naar nieuwe schoenen en ze ziet een paar mooie sneakers. Deze wilt Sanne maar al te graag hebben en zij plaatst deze sneakers meteen in het winkelmandje van de desbetreffende webshop. Helaas kijkt haar vriendin mee en geeft direct commentaar op de prijs van de sneakers. Zij overtuigt Sanne om ze om deze reden niet te kopen. De volgende dag start Sanne haar computer op en begint over het internet te surfen. Tijdens het surfen ziet Sanne een banner op het beeldscherm verschijnen met precies dezelfde sneakers van gisteren. Na een nachtje erover te hebben geslapen heeft Sanne aan de hand van deze banner toch besloten de sneakers te kopen.

Voordelen van remarketing:

  • Je bereikt alleen mensen die al een keer interesse hebben getoond in jouw product/dienst;
  • Je kunt beslissingen van potentiële klanten beïnvloeden;
  • Het kost een stuk minder dan een normale advertentie;
  • Je kunt alleen relevante advertenties laten zien;
  • Het vergroot je naamsbekendheid;

Remarketing via Google AdWords

AdWords remarketing is een vorm van remarketing. Je adverteert uitsluitend bij bezoekers die via AdWords-advertenties zijn binnengekomen. Zij bezoeken vervolgens de website en verlaten de website weer zonder een conversie te voltooien. Vervolgens maak je een remarketing campagne in AdWords waarop je deze bezoeker weer bereikt met een gerichte advertentie.

Remarketing via Google Analytics

Naast AdWords is het ook mogelijk via Google Analytics remarketing in te zetten. Via Analytics krijg je uitgebreide informatie van de bezoekers, ongeacht de bron. De vele data die je krijgt geeft je de mogelijkheid om specifieke doelgroepen op te stellen. Je kunt bijvoorbeeld advertenties opzetten voor bezoekers die vanuit de organische zoekresultaten in Google op de website zijn geland of een groep die via Social Media op de website is gekomen.

Verschil AdWords en Analytics?

Via AdWords remarketing kan je uitsluitend advertenties tonen aan bezoekers die eerder via een AdWords-advertentie op de website kwamen. Dit in tegenstelling tot Analytics, daar kan je advertenties opzetten voor bezoekers die vanuit de organische zoekresultaten op de website zijn gekomen of bijvoorbeeld een groep die via Social Media op de website is gekomen. Daarnaast is de informatie die je via Analytics kunt krijgen uitgebreider dan de informatie die AdWords geeft. Je krijgt alle informatie ongeacht de bron.

Welke vormen van remarketing zijn er?

  • RLSA = Remarketing List Search Advertising

Met RLSA verzamel je in remarketinglijsten binnen AdWords bezoekers van je website om ze vervolgens later te kunnen retargeten. Wanneer een bezoeker zoekt binnen de zoekmachine van Google toon je advertenties. Zo krijg je als adverteerder de mogelijkheid te adverteren op relevante zoekwoorden, maar alleen bezoekers te bereiken die je website al een keer bezocht hebben.

  • Display Remarketing

Display Remarketing is het adverteren op websites van derden met banners of tekst advertenties. Zo kan je een geheel nieuw publiek bereiken dat niet direct naar jou zoekt, maar mogelijk wel tot de doelgroep behoort die geïnteresseerd is in jouw product of dienst.

  • Dynamic Remarketing

Met Dynamic remarketing benader je websitebezoekers die bijvoorbeeld bepaalde producten/diensten hebben bekeken van jouw website en later een beeldadvertentie zien van deze producten/diensten. Dynamic Remarketing werkt met een feed en het Google Merchant Center waarin de feed van de website wordt beheerd. Google Shopping wordt o.a. hier ook in beheerd.

Is remarketing wel geschikt voor mij?

Vaak is het antwoord: ja! Niet alle mensen beslissen in één keer. Soms moet je mensen nog eens herinneren dat ze voor jouw product of dienst moeten kiezen. Daarnaast hoef je je geen zorgen te maken over de kosten. Je kunt namelijk de controle houden door zelf biedingen en dagbudgetten in te stellen. Uiteindelijk zal de verkregen data duidelijk maken of remarketing voor jouw doelgroep geschikt is.

Wil jij ook meer grip op je klanten?

Wil je hen nét dat laatste duwtje in de rug geven? Dan is remarketing echt iets voor jou. Leankings kan jou helpen met remarketing. Heb je nog vragen of zijn er onduidelijkheden? Bel gerust 06 – 4007 5702 of mail naar: info@leankings.nl.

Leave a Comment