Nieuwe functie binnen Google: DFSA

Google heeft een nieuwe functie toegevoegd waarmee nog meer uit de AdWords campagnes kan worden gehaald. Het gaat hier om de DFSA functie wat staat voor Demographics for Search Ads. Middels deze functie is het mogelijk een specifieke groep potentiële klanten te bereiken die waarschijnlijk in een bepaalde leeftijdscategorie vallen of van een bepaald geslacht zijn. Met deze nieuwe functie kan de doelgroep nog beter worden gesegmenteerd. Interessant voor bedrijven die zich richten op bepaalde doelgroepen, zoals: levensverzekeringen, webshops, make-up retailers etc.  In onze blog zal worden uitgelegd wat de functie precies inhoud en hoe het toegepast kan worden.

Hoe werkt het?

De nieuwe functie werkt op een zelfde manier als dat het gaat bij bijvoorbeeld de geografie. Een bepaalde doelgroep kan meer worden aangesproken door middel van bodaanpassingen. Als er meer op jongeren wordt gericht dan kan het bod van de leeftijd 18-24 jaar bijvoorbeeld met 50% om hoog worden gedaan.

In de praktijk:
Je hebt een campagne draaien die zich richt op het product “lippenstiften”. Je hebt binnen deze campagne diverse advertentiegroepen van diverse merken. Je wilt je sowieso richten op het vrouwelijke geslacht, dit is simpel in te stellen op campagneniveau. Maar wellicht richt je je met bepaalde merken op bepaalde leeftijdsgroepen. Stel je hebt een CPC-bod van €1,00,- op lippenstiftmerk MAC. Als je je meer wilt richten op de leeftijdsgroep 18-34 dan kun je hier een bodaanpassing doen van +50%. Dan is het CPC-bod in deze leeftijdsgroep €1,50,- i.p.v. €1,00,-. Zie hieronder overigens een voorbeeld van de DFSA functie.

dfsa-functie-google

 

Hiernaast is het mogelijk om een groep compleet uit te sluiten op campagneniveau. Op advertentieniveau is dit niet mogelijk, maar deze groep kan maximaal een bodaanpassing van -90% krijgen waardoor er ook bijna niet meer op deze groep wordt gericht. Op deze manier kan er per advertentiegroep specifiek op leeftijd of geslacht worden gesegmenteerd.

In de praktijk:
Er draait een campagne die zich richt op Adidas Superstar schoenen. Deze schoenen zijn verkrijgbaar voor zowel mannen als vrouwen. Stel je wilt alleen adverteren op de Adidas Superstar schoenen voor vrouwen, dan is het mogelijk het mannelijke geslacht uit te sluiten op campagneniveau. Hierdoor zal je irrelevante klikken en hoge onnodige kosten voorkomen.

Let op: DFSA verzamelt vanaf juli 2016 gegevens, bezoekers die voor deze tijd zijn verzameld zullen worden gemarkeerd als onbekend. Google heeft nog niet van iedereen de leeftijd en het geslacht vastgesteld, dit is iets wat met de tijd steeds meer zal worden aangevuld en Google zal dus meer en meer informatie hebben waardoor nog specifieker kan worden geselecteerd.

Hoe worden demografische gegevens bepaald

Google kan de demografische gegevens van iemand bepalen als iemand is ingelogd met een Google account. Mensen kunnen hun gegevens aanpassen bij ‘advertentie instellingen’. Hiernaast haalt Google de leeftijd en geslacht van websites die deze gegevens aanleveren zoals social media.

Mocht iemand niet zijn ingelogd dan probeert Google de demografische gegevens af te leiden op basis van de activiteiten binnen de Google services zoals YouTube of op basis van cookies van andere websites.

Voordelen van DFSA

Maar wat zijn nu precies de voordelen van DFSA? Dit is per branche en per bedrijf heel verschillend. Kijk nu bijvoorbeeld naar een webshop die elektronica verkoopt. Dit is een branche waar de meeste aankopen door mannen wordt gedaan. Hier kan dus op in worden gespeeld door de advertentie meer aan mannen te laten zien. Dit geldt natuurlijk ook voor het leeftijdssegment. Als een bedrijf weet dat de meeste aankopen op een webshop door jongeren worden gedaan omdat zij meer vertrouwd zijn met het internet, dan kan de bodaanpassing zo worden ingesteld dat jongeren de advertenties vaker zien. Op deze manier kan het rendement op de advertenties worden verhoogd. Natuurlijk is het hiervoor wel belangrijk dat je de doelgroep van jouw bedrijf goed kent.

Als je de data goed analyseert en er goed over nadenkt wie nu precies je doelgroep is en hoe je hier op wil inspelen kan deze nieuwe DFSA functie veel voor je opleveren.

Meer weten over Google AdWords? Neem geheel vrijblijvend contact op met Leankings.

 

Leave a Comment

Google Rating
4.9
Based on 29 reviews