Hoe schrijf je teksten voor je website?

Content is King. Dit wordt al lang gezegd in de marketingwereld. In deze tijd zijn goede teksten een belangrijke factor in het vindbaar zijn op Google. Goede teksten kunnen zorgen voor hogere plekken in de Google resultaten, goede teksten kunnen zorgen dat mensen langer op je website blijven en goede teksten kunnen ervoor zorgen dat mensen eerder een aankoop doen of dienst afnemen.

Als je een bedrijf gaat starten of je jouw bedrijf probeert te verbeteren is het dus goed om content te schijven. Dit zijn verschillende soorten teksten, denk hierbij aan verkopende teksten, zoals “Wij van Schilderbedrijf X hebben al jarenlange ervaring in de branche, hierdoor ben je bij ons verzekerd van goed resultaat. Wil je jouw huis laten beschilderen, neem dan contact met ons op via onderstaand formulier”. Een ander soort tekst, is een informatieve tekst. Hiermee haal je misschien niet meteen een conversie binnen, maar wel de meeste bezoekers naar je website. De vraag is hoe schrijf je deze teksten en waar moet je op letten.

Algemene Tips

Voor alle teksten is het goed om aan deze algemene tips te houden. Voordat je een tekst gaat schrijven is het goed om in de huid te kruipen van de klant. Wat wil de klant lezen? Welke informatie heeft een klant nodig voor een aankoop? Waar zoeken mensen naar? Schrijf alle ideeën op die in je op komen.

Daarna is het goed om te kijken wat mensen nog meer zoeken in Google. Dit kan je doen door termen in te typen in Google en kijken wat de autosuggestie aanbeveelt of te kijken op website/tools zoals Answerthepublic.com. Ook kan je contact met ons opnemen om een contentplan te maken voor je. Wij zetten dan onze tools in om een lijst te maken met kansen en zoekvolumes per term.

Daarna is het tijd om de zoektermen samen te voegen en clusters te maken. Probeer pagina’s in te richten als een boek met één H1-titel, en meerdere H2- en H3-titels. Als je bijvoorbeeld schrijft over: “Wat is een bodywarmer?”, dan kunnen de volgende koppen en ook interessant om meerdere alinea’s over te schrijven:

  • Waarom heet een bodywarmer een bodywarmer?
  • Wie heeft de bodywarmer uitgevonden/bedacht?
  • Wat is er in de loop der tijd veranderd aan een bodywarmer?
  • Waar moet je op letten bij het kopen van een bodywarmer?
  • Wat staat er goed qua kleding bij een bodywarmer?
  • Wat voor soorten bodywarmers zijn er?
  • Welke merken bodywarmers verkopen wij?
  • Wat zijn de populairste bodywarmers?

Vervolgens in de alinea probeer je de vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. Doe dit met minimaal één alinea van minimaal 5 zinnen. Het liefst te uitgebreid, dan niet uitgebreid genoeg. Probeer alleen niet te veel dezelfde punten te herhalen. Dit kan namelijk vervelend zijn voor de lezer.

Productomschrijvingen

Als je een webshop hebt, is het belangrijk dat je productomschrijvingen goed zijn. Dit geeft de potentiële klant een beter beeld wat hij/zij kan verwachten bij aankoop van het product. Probeer een uitgebreid maar eerlijk beeld te geven. Zodat iemand niet teleurgesteld is als het product gekocht is.

Bij Leankings raden we aan om producten te omschrijven, zoals je bij een blind persoon zal doen. Denk hierbij aan:

  • Welke kleur heeft het product?
  • Wat is het product precies?
  • Van welk materiaal is het gemaakt?
  • Hoe voelt het product aan?
  • Welke geur heeft het?
  • Van welk merk is het?
  • Hoe draagt het? (Tight-fit, comfortabel ect)
  • Wat zijn de specificaties?
  • Wat krijg je uiteindelijk?

Dienstomschrijvingen

Biedt jouw bedrijf juist een dienst aan in plaatst van een product? Dan geldt hetzelfde principe. Je probeert zo uitgebreid mogelijk een beeld te schetsen van hetgeen wat je aanbiedt. Probeer hier niet te veel jargon te gebruiken, maar echt in Jip en Janneke taal te schrijven. Laat echt je toegevoegde waarde goed naar voren komen. Denk hierbij aan:

  • Wat doen we wel?
  • Wat doen we niet?
  • Wat zijn de diensten die we aanbieden?
  • Wat kan je verwachten?
  • Wat is het proces?
  • In welke regio werken we?
  • Waarom zal je voor ons kiezen en niet voor de concurrent?
  • Wat zeggen klanten vaak over ons?

Waar moet je verder op letten?

Buiten het duidelijk aangeven wat je aanbiedt, is het ook aan te raden om teksten fijn te maken om te lezen. Hiervoor zijn er bepaalde punten waar je rekening mee moet houden:

  • Consistentie en variatie
  • Zekerheid
  • Actieve zinnen

Consistentie en variatie

Zorg dat je van te voren bepaalde dingen bepaald, zoals of je in de u-vorm schrijft of in de jij-vorm. Het is vervelend en moeilijk lezen als bepaalde factoren te veel wisselen. Aan de andere kant leest het ook heel vervelend en saai als een alinea elke keer hetzelfde begint en elke zin 5 woorden bevat. Probeer dus teksten te schrijven die bepaalde consistente factoren heeft, maar ook varieert in woordgebruik en lengte.

Zekerheid

Probeer jouw teksten zeker en niet twijfelachtig over te laten komen. We raden aan om hulpwerkwoorden zoals: “zullen”, “gaan” een “kunnen” te vermijden. Buiten dat deze twijfel kunnen veroorzaken, kan het ook langdradig gaan worden. Deze zin hiervoor kan ook worden geschreven als: “Buiten dat dit twijfel veroorzaakt, wordt het ook langdradig.” Deze tweede zin is al veel sterker, leest lekkerder en is minder twijfelachtiger.

Actieve zinnen

Probeer passieve zinnen te verminderen en zinnen meer in een actieve vorm te schrijven. Dit zorgt ervoor dat zinnen lekkerder te lezen zijn. Passieve zinnen zijn zinnen waar het onderwerp niet actief is. In de volgende voorbeelden zijn “Leankings” en “bedrijven” het onderwerp.

Passief:

Bedrijven worden door Leankings geholpen met Google Ads en SEO.

Actief:

Leankings helpt bedrijven met Google Ads en SEO.

Samenvatting

Resume: Probeer als je teksten schrijft een plan te maken en kijk kritisch naar de geschreven teksten. Kruip echt in de huid van de klant en bedenk wat hij/zij wil lezen. Probeer daarna de vraag zo uitgebreid en goed mogelijk te beantwoorden. Wil je hulp hiermee of dit uitbesteden? Neem dan contact met ons op.

Onze ervaren experts geven advies op maat.

Wil jij weten wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Vraag een vrijblijvend advies gesprek aan met een van onze specialisten. Hierin leggen we alles uit m.b.t. potentiele omzet, conversies en kosten. 

4.7/5
Beoordeeld 4.7/5
- van 40 reviews

Onze ervaren experts geven advies op maat.

Wil jij weten wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Vraag een vrijblijvend advies gesprek aan met een van onze specialisten. Hierin leggen we alles uit m.b.t. potentiele omzet, conversies en kosten. 

0 K+
Conversies
0 M+
Uitgegeven budget
0
Beoordeeld op Google