Ben je benieuwd naar hoe je een Google Ads account op de juiste manier instelt? Lees vooral verder voor onze aanpak van Google Search Ads en de optimalisatie hiervan.
Wat zijn Search-advertenties?
Binnen Google advertenties zijn er verschillende typen advertenties, elke soort wordt weer op een andere manier opgezet. De meest populaire advertentie is de Search-advertentie.
Wanneer er iets wordt opgezocht bij Google is er een onderscheid tussen twee soorten resultaten, namelijk organisch en betaald. Organisch houdt in dat grote websites met veel autoriteit en goede content bovenaan komen te staan. Bij veel Google zoekopdrachten staan er bovenaan de pagina een paar links met het woord Ad. ernaast. Dat betekent dat mensen adverteren op de gezochte zoekwoorden en bij elke klik op de advertentie geld betalen aan Google. Dit zijn de betaalde Search-advertenties.
Wie en wat kan je er mee bereiken?
Met de Search-advertenties kun je makkelijk kiezen op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Deze advertenties komen dan bovenaan de pagina, waardoor je snel en gemakkelijk je doelgroep kunt bereiken zonder heel veel tijd en geld te investeren in de website.
Wat maakt Search-advertenties interessant?
Je kunt heel bewust kiezen op welke woorden je wilt adverteren. Een zoekwoord zoals “Product kopen” is heel erg conversie gericht. Zo kun je klanten die al een aankoop willen doen met jouw bedrijf in aanmerking laten komen.
Een ander groot voordeel is dat je nog niks betaald als iemand de advertentie ziet, maar pas als er op de advertentie is geklikt. Je betaalt dus alleen als de klant zijn eerste interesse al heeft getoond.
Alle gebeurtenissen rondom de advertenties wordt vervolgens genoteerd in je Google Ads account. Met al deze data is het mogelijk om conclusies te trekken over welke instellingen en zoekwoorden goed werken. Hier kan je vervolgens op inspelen en zo het account optimaliseren.
Wat zijn de opties?
Er zijn twee opties als het aankomt op Search-advertenties. De eerste optie is een dynamische zoekadvertentie. Bij deze optie vul je geen zoekwoorden in waar je op wil adverteren, maar je vult de URL’s in van de pagina’s op je website die relevant zijn voor de advertentie. Vervolgens scant Google de pagina’s en bepaalt zelf op welke zoekopdrachten zij een advertentie laten zien. Eigenlijk heb je dan minimale controle over de advertentie en de inhoud. Dit is handig als je maar weinig tijd hebt om te adverteren of heel veel verschillende producten aanbiedt. Naast dat bepaald Google dan zelf op welke zoekwoorden de advertentie wordt vertoond.
De andere optie is een responsieve zoekadvertentie. Hier stel je zoekwoorden in waar je op wil adverteren. Ook vul je tot 15 koppen en 4 beschrijvingen in die elkaar afwisselen in de advertentie. Op deze manier heb je veel meer controle op de boodschap die je over wil brengen en zijn aanpassingen makkelijk door te voeren. In dit artikel gaan het hebben over hoe we deze advertentie opzetten.
Hoe maak je een Search-campagne aan?
Ben je benieuwd naar hoe het proces van een Search-campagne opzetten eruit ziet? Lees de onderstaande hoofstukken waarin ik alle opties uitleg. Dit zal ik doen op de werkwijze die wij als Leankings hanteren.
Google Ads account aanmaken en inloggen
Als eerst moet er een Google Ads account aangemaakt worden. Als je meerdere ondernemingen hebt, maak dan voor ieder bedrijf een apart account aan. Zo behoud je overzicht bij het analyseren en optimaliseren van de advertenties. Als je een account hebt gemaakt, ga je naar ‘campagnes’. Vervolgens klik je op de grote blauwe +. Je begint aan je eerste campagne.
Kies het juiste campagnedoel en type in
Er zijn 7 verschillende doelen om uit te kiezen. Je kunt ervoor kiezen om 1 van deze doelen te selecteren, maar de specialisten van Leankings gaan altijd voor de optie ‘Campagne maken zonder vooraf ingesteld doel’. Op deze manier zie je alle opties die Google te bieden heeft. Kies je een specifiek doel, dan maakt Google het instellen simpeler door opties weg te laten.
Om een Search-campagne op te zetten kies je vervolgens op ‘Zoeken’.
Vul je website in en kies een campagnenaam
Om meer websitebezoeken te genereren kies je voor ‘Websitebezoeken’ en vul daar de URL in van jouw website. Als je naast dat ook telefoongesprekken of app-downloads wilt, kan je dat ook aanvinken.
Vervolgens kies je een naam voor de campagne. In dit voorbeeld ga ik adverteren op mensen die een trampoline willen, dus noem ik mijn campagne ‘Trampoline kopen’.
Kies een biedingsstrategie
De biedingsstrategie is een belangrijk onderdeel van je campagne. Je hebt de keuze uit de volgende keuzes:
- Klikken maximaliseren: Deze kies je als de campagne net nieuw is. Hoe meer kliks je advertenties hebben, hoe meer data er is. Zodra er genoeg data is na een tijdje, kan je overstappen op conversies/conversiewaarde maximaliseren.
- Conversies maximaliseren: Als er eenmaal genoeg data is wordt deze optie interessant. Kies deze biedstrategie als je zo veel mogelijk conversies wil krijgen binnen je budget.
- Conversiewaarde maximaliseren : Deze optie kies je niet om zo veel mogelijk conversies binnen te halen, maar om elke conversie een zo hoog mogelijke waarde te geven.
- Kosten per klik: Kies kosten per klik als je de tijd hebt om zelf je biedingen te bepalen. Dit kost enige moeite, maar zo heb je wel de maximale controle.
- Doelvertoningspercentage: Kies deze optie als je wil dat je advertentie bijvoorbeeld minimaal 40% van de keren vertoond wordt. Dit is vaak een dure optie, dus let er mee op.
Om je campagne te optimaliseren, heb je zo veel mogelijk data nodig. Om deze data te verzamelen wil je eerst zo veel mogelijk kliks op de advertentie om te kijken wat wel en wat niet werkt. Daarom gaan wij nu kiezen voor de strategie ‘Klikken maximaliseren’ of ‘Klikken’.
Campagne-instellingen
Nu gaan wij een aantal instellingen van de campagne instellen. Let op: deze instellingen gelden voor de gehele campagne, dus alle advertenties die hier onder vallen, zullen deze instellingen delen.
Netwerken
Hier heb je twee vinkjes om uit of aan te zetten. De eerste is het zoeknetwerk, als je deze aan zet zal Google op verschillende partner sites ook de advertenties aanzetten. Deze kliks zijn vaak goedkoper aangezien de partner sites minder populair zijn. Bij Leankings zetten wij het vaak aan, waarna we bepalen of het iets toevoegt of niet.
De andere optie is het display netwerk. Onopgemaakt budget zal worden opgemaakt aan display advertenties. Onze specialisten zetten deze optie altijd uit, aangezien Leankings de mogelijkheid heeft om betere Display-campagnes op te zetten. Lees hier hoe je een succesvolle Display-campagne opzet.
Locaties
Nu is het tijd om in te stellen in welke gebieden we willen dat de advertentie vertoond wordt. Bedenk wat voor jouw dienst of product handig is. Een webshop zou graag willen focussen op heel Nederland en misschien zelfs Duitsland en België. Een lokale tandarts wil graag alleen op een bepaalde regio focussen. Zodra je na een tijdje meer data hebt, kan je bij een aantal biedstrategieën je biedingsbedrag aanpassen aan de locaties die het goed of juist niet goed doen.
Taal
Je hebt de locatie op heel Nederland ingesteld. Een logische keuze zou zijn om de taal in te stellen op Nederlands, maar bedenk dat veel mensen in Nederland hun browser in het Engels hebben staan. Daarom is het goed om naast Nederlands ook Engels toe te voegen.
Doelgroepsegmenten
Om in te zien wat voor mensen, met welke interesses en kenmerken jouw product kopen, is het mogelijk om doelgroepsegmenten in te stellen. Zorg dat ‘Observatie’ aan staat, zodat er geen groepen uitgesloten worden. Om relevante data te krijgen, klik op ‘browsen’ en vink alles aan onder ‘Wie ze zijn’ en ‘Wat hun interesses en gewoonten zijn’. Verder kun je alles wat relevant is voor jouw branche aanvinken onder ‘In Market’. Dit is best wel een flinke taak, want je hebt al zo 600 verschillende doelgroepsegmenten aangevinkt. Dit doe je nogmaals om zo veel mogelijk data te verzamelen.
Advertentieplanning
Hier kun je een dag indelen tot in 6 dagdelen. Zorg ervoor dat je er 6 maakt zonder uren uit te sluiten. Later komt deze informatie van pas om te zien op welke dagdelen je doelgroep actief is en wanneer mensen de meeste conversies maken.
Maak een advertentiegroep
Het is nu tijd om een advertentiegroep aan te maken. Met deze advertentiegroep wil ik focussen op het verkopen van ronde trampolines, dus ik noem de groep ‘Ronde trampoline kopen’. Het eerste wat ons dan te wachten staat is het toevoegen van goede zoekwoorden aan deze advertentiegroep. Een aantal interessante woorden zijn: ronde trampoline kopen, ronde trampoline bestellen, ovale trampoline kopen etc. De zoekwoorden zijn op drie verschillende manieren in te vullen:
zoekwoord = Breed zoeken. Op deze manier wordt je advertentie ook vertoont op synoniemen, typfouten en andere gerelateerde zoekopdrachten
“zoekwoord” = Zoeken op zinsdeel. Als het zoekwoord in de zin voorkomt, word je advertentie vertoont. Bijvoorbeeld bij “trampoline” wordt je advertentie ook bij “wat is een trampoline” vertoont.
[zoekwoord] = Exact zoeken. Je zal alleen vertoond worden als het zoekwoord precies overeenkomt.
De zoekwoorden die je toevoegt gelden voor alle advertenties uit de advertentiegroep.
Maak een advertentie
Nu gaan we de eerste advertentie maken. Bovenaan geeft Google aan wat de kwaliteit van je advertentie is. Dit wil je eigenlijk altijd op ‘Uitstekend’ of ‘Goed’ hebben. Als je lager zit, loop je het risico om minder vaak vertoond te worden.
Voeg eerst de link naar je webpagina toe. Voor mij is dit de pagina waar mensen direct de ronde trampolines zullen zien.
Om dit overzichtelijker te maken, kan je bij ‘weergavepad’ de URL aanpassen. Ik maak er www.leankings.nl/ronde-trampoline/kopen van. Zo ziet de klant direct waar hij heen wordt geleid.
Vervolgens zal je 15 koppen moeten bedenken. Het minimum is 3, maar het is het beste om alle 15 plekken te vullen. Zo krijg je meer data en zal Google je advertentie ook beter beoordelen. Verwerk in de koppen je USP’s, je benefits en features, aanbiedingen en calls to action.
Een aantal voorbeelden van goede koppen voor trampolines zijn:
- Ronde Trampoline Kopen?
- Ronde Inground Trampoline
- 15 Jaar Garantie
- Gratis Verzending
- 5/5 Google Reviews
- 10 Verschillende Maten
Hierna voeg je 4 verschillende beschrijvingen toe. Zorg dat ze niet te veel op elkaar lijken en probeer zo dicht mogelijk tegen de 90 tekens te zitten. Verwerk er ook wat cijfers in, cijfers vallen namelijk wat meer op dan alleen maar letters. Werk je koppen uit en benoem details in je beschrijving.
Extensies instellen
Tot slot voeg je nog extensies toe. Dit zijn toevoegingen op je advertenties. Er zijn verschillende soorten extensies:
Sitelinks: Met sitelinks verschijnen er vier koppen met korte beschrijvingen, die naar een specifieke pagina verwijzen. Zo krijgen potentiële klanten de mogelijkheid direct naar een gewenste pagina te gaan.
Promotie: Hier kun je verschillende promoties en aanbiedingen toevoegen die uitgelicht worden, om zo klanten te trekken naar de website.
Prijzen: Op deze manier kan de klant al snel de prijzen zien voordat hij/zij op de advertentie klikt.
Telefoonnummer: Je telefoonnummer verschijnt onder de advertentie. Op deze manier kan de klant direct bellen.
Gestructureerde fragmenten: Hier kun je extra informatie over de website toevoegen in een aantal woorden, bijvoorbeeld al je verschillende diensten.
Leadformulieren: Op deze manier kan de klant snel een leadformulier invullen.
Highlights: Hier kun je je USP’s en andere bedrijfsinformatie die je wilt benadrukken.
Apps: Met een app extensie krijg je een doorkoppeling naar de Play Store of App Store onder je advertentie.
Dan is alles ingevuld. Kijk of je advertentiekwaliteit zo hoog mogelijk is. Maak niet te veel advertenties en advertentiegroepen. Kies een budget, bij de volgende stap leg ik uit waarom.
Kies je budget en controleer alles
Hier maak je een keuze voor een dagbudget. Let op: Het gaat om een gemiddelde. Je kunt de maandelijkse uitgaven op de volgende manier berekenen: Dagbudget x 30,4. Dagelijks kunnen de kosten hoger of lager zijn, maar na een maand zal altijd het gemiddelde. De reden dat we adviseren om eerst een budget te kiezen voordat je alle advertenties maakt, is omdat je met een laag budget maar weinig data verkrijgt. Als je deze data ook nog verspreidt over 10 verschillende advertenties zal het héél lang duren voor je een conclusie kan trekken en kan beginnen met het optimaliseren van de advertenties.
Wij raden daarom aan om minimaal 10 euro per dag in te stellen en hierbij niet meer dan 4 advertentiegroepen aan te maken. Dit zou je ook op kunnen splitsen in 2 campagnes van 5 euro, met elk maximaal 2 advertentiegroepen.
Klik vervolgens op ‘Verder’ en kijk of alles staat zoals het zou moeten staan. Hierna kan de campagne gepubliceerd worden.
Sluit ongewenste zoekwoorden uit
Wanneer je breed zoeken of zoeken op zinsdeel gebruikt, worden je advertenties ook in combinatie met andere woorden weergegeven. Dit wil je niet altijd. Stel ik adverteer op het zoekwoord ‘ronde trampoline’. In dat geval kan ik ook weergegeven worden op ‘slechtste ronde trampoline’. Hier wil ik natuurlijk niet op gevonden worden.
Om dit uit te sluiten, ga naar ‘Tools en instellingen’ rechtsbovenin >> Klik op Gedeelde bibliotheek >> Klik op uitzonderingslijsten voor zoekwoorden en tot slot op de grote blauwe +. Maak een lijst met woorden en gebruik de “zoeken op zinsdeel” tekens, zodat je op geen enkele manier op deze woorden gevonden wordt. Handige woorden om uit te sluiten zijn: woorden m.b.t. promoties of gratis producten, goedkope services, bepaalde concurrenten, services die je niet aanbiedt en andere zaken waar je niet gevonden op wil worden.
Vervolgens sla je dit op en je selecteert de lijst, klik je op ‘Toepassen op campagnes’ en kies de campagne om het toe te passen.
Hoe meet je conversies door?
Voordat je resultaten kan zien van je campagne, moet je eerst vaststellen wat een conversie is en instellen hoe deze gemeten moeten worden. Dit doe je door middel van Google Analytics en Google Tag Manager. Met Google Tag Manager kun je op je website instellen wat een conversie is, vervolgens kan je dat doormeten in Google Analytics. Deze twee tools zijn erg uitgebreid en worden vaak als ingewikkeld gezien, dus daar zal later een apart blog over komen.
Het is echter wel belangrijk dat dit wordt ingesteld, anders kan je niet zien wat de resultaten zijn van je campagne. Als je niet de tijd hebt om dit allemaal uit te vogelen, kunnen wij van Leankings je natuurlijk helpen.
Hoe optimaliseer je een campagne?
Gefeliciteerd! Je eerste Search campagne is online. Maar dit is nog maar een begin. In dit artikel heb je een aantal keer over data gelezen. Data is een belangrijk middel voor een succesvolle campagne. Je kan namelijk precies zien wat wel werkt en wat niet. Ik zal het even kort en bondig uitleggen en bij een aankomend artikel wat dieper hierop in gaan.
Er zijn verschillende mogelijkheden om meer conversie te behalen met je huidige budget. Één van de belangrijkste punten ligt niet eens aan de advertentie, maar aan waar de advertentie heen leidt. Hoe is de landingspagina? Zijn de teksten pakkend? Is er een directe mogelijkheid om een afspraak/aankoop/offerteaanvraag te doen? Probeer dingen uit en bekijk wat werkt.
Verder kijk je naar welke advertenties en zoekwoorden veel budget innemen, maar eigenlijk maar weinig conversies binnenhalen. Haal deze weg en vervang ze met nieuwe zoekwoorden om deze ook te testen.
Bekijk vanuit welke locaties de meeste en minste conversies komen en verhoog of verlaag eventueel de maximale biedingen voor deze locaties. Ook kan je locaties helemaal uitsluiten.
Hoe laat wordt je volledige budget verbruikt? Als dit al in de ochtend is, is het handig om je biedingen voor die periode van de dag te verlagen, zodat je ook gevonden kan worden op andere momenten van de dag.
Kijk ook op welke apparaten (desktop/mobiel/tablet) de meeste conversies gemaakt worden, pas hier ook eventueel het bod aan.
Vervolgens kijken we na een tijdje wat er allemaal veranderd is en welke volgende aanpassingen nodig zijn. Sommige optimaliseringen worden pas mogelijk na maanden data verzamelen. Als je eenmaal genoeg data hebt verkregen, kan je ook je biedingsstrategie aanpassen. Kies bijvoorbeeld voor een Conversiewaarde maximaliseren of Conversies maximaliseren om het account meer op het maken van conversies te richten.
Conclusie
Een Search-campagne is dus een erg mooie manier om nieuwe conversies binnen te halen en klanten aan het einde van hun aankoopproces te bereiken. Het werk houdt alleen nog zeker niet op, nadat de campagne is opgezet. Er komt veel bij het optimalisatieproces kijken, zowel op de website-pagina’s als in de campagne-instellingen. Hier kun je natuurlijk zelf aan werken, maar er gaat veel kostbare tijd in zitten. Een andere optie is om ons te laten doen waar wij goed in zijn. Onze specialisten kunnen je helpen met het opzetten, optimaliseren en analyseren van je Search-campagne en bij het verbeteren van de website voor maximale conversies.
Neem contact met ons op en kom te weten wat wij voor jou kunnen betekenen!