Het is nog maar drie maanden geleden dat Google een grote wijziging doorvoerde, waardoor de advertentieruimte op de schop ging en advertenties op een andere manier worden weergegeven. Dit is natuurlijk niet zonder reden, Google streeft naar het hoogste haalbare en het inzetten ervan zo rendabel mogelijk te maken. Daarin staat Google niet stil. Jij toch ook niet?
In de update is het mogelijk om de advertentie twee koppen mee te geven. De nieuwe beschrijvingsregel heeft ruimte voor 80 tekens, meer dan de huidige twee regels gecombineerd. De zichtbare URL wordt nu automatisch gegenereerd met twee extra velden die kunnen worden ingevuld met 15 tekens per stuk volledig naar wens. Kort om: er verandert veel, oriënteren en uitproberen is een must.
Expanded Texts Ads?
Er staat dus weer een grote verandering voor de deur. Tijdens de Google Ads & Analytics Innovations Keynote, kondigde Google onder andere een flinke wijziging aan, namelijk Expanded Text Ads.
Zoals de naam verklapt komt het er op neer dat er meer ruimte voor tekst komt binnen de advertenties. Google Ads wordt in onze opinie nog krachtiger en Google zelf hoopt hiermee het platform efficiënter te maken. De extra ruimte maakt het mogelijk je product of dienst beter te omschrijven en uw doelgroep beter te informeren.
Bijna de helft meer ruimte (!)
De nieuwe advertenties hebben zo’n 47% meer ruimte beschikbaar dan in de oude situatie. Je kunt je vast voorstellen dat dit veel belovend is. Zo worden de advertenties niet alleen relevanter (waardoor een hogere kwaliteitsscore mogelijk is) maar zijn deze ook gebruiksvriendelijker en aantrekkelijker voor de gebruiker. De doelgroep kan nog beter worden geïnformeerd over je product of dienst.
Deze aanpassingen zullen veel invloed hebben op de huidige gang van zaken en er dient dan ook zorgvuldig mee omgegaan te worden. De ontwikkelingen gaan razendsnel en het zou zonde zijn als je achter loopt op de concurrentie.
Ter illustratie:
Google Ads kan verschillen per land, maar in Nederland is de huidige situatie als volgt:
- Kop: 25 tekens
- Beschrijvingsregel 1: 35 tekens
- Beschrijvingsregel 2: 35 tekens
- Zichtbare URL: 35 tekens
In de bèta-omgeving ziet het er zo uit:
- Kop 1: 30 tekens – 5 tekens extra!
- Kop 2: 30 tekens – Een extra kopregel!
- Beschrijvingsregel – Worden gecombineerd en er zijn 10 tekens extra!
- Zichtbare URL – Komt automatisch vanuit de URL en indien gewenst zijn er 2 invulvelden met 15 tekens per stuk!
Doe er je voordeel mee!
Een grotere advertentie kan dus zorgen voor een hogere kwaliteitsscore, waardoor de CPC kan dalen en zelfs onder dat van uw concurrent kan gaan staan.
Adverteren in Bing komt momenteel aardig overeen, maar na deze update is het niet meer mogelijk om een eenvoudige import-export uit te voeren.
De advertenties van Google worden dus een nog groter onderdeel van de zoekmachine en heeft dus ook gevolgen voor bijvoorbeeld SEO. Een goede strategie voor zoekmachine optimalisatie blijft natuurlijk van essentieel belang.
Gebruiksvriendelijkere advertenties resulteren waarschijnlijk in een hogere CTR wat vervolgens weer kan leiden tot meer conversie.