Geel wordt gewisseld, Groen valt in.

Wellicht heb je het al voorbij zien komen want Google testte het uitvoerig uit. De test was zodanig succesvol dat de zoekgigant de update gaat uitrollen. En dat is spannend, want het zal veel effect hebben op de zoekresultaten en het verkeer via de zoekmachine.

Advertenties worden niet altijd door iedereen gewaardeerd en dat is vervelend voor bedrijven die adverteren in Google. Om een doelgroep te bereiken en kennis te laten maken met producten of diensten worden er vaak advertenties ingezet. Daarom is Google voortdurend bezig met het optimaliseren en testen van de advertenties, dat er vervolgens voor zorgt dat adverteren nóg effectiever wordt.

Waarom deze verandering?

Het ‘opvallende’ gele labeltje wordt gewisseld voor een minder opvallende groene label. Deze kleur groen is exact hetzelfde als dat van de zichtbare URL en daardoor oogt het allemaal net even wat beter.
In onze opinie ogen de advertenties rustiger en is het geheel meer kloppend. Ze vallen dus minder op vergeleken met de organische zoekresultaten. Een advertentie in AdWords lijkt dus eigenlijk helemaal niet zo veel meer op een advertentie. Leuk toch? Wat een kleurtje allemaal wel niet kan doen.

Door deze wijziging hoopt Google het acceptatieniveau van advertenties verder te bevorderen en het aantal klikken stimuleren.

Google AdWords Groene Label

Alleen maar voordelen?

Doordat de advertenties minder opvallen en natuurlijker lijken, zullen bezoekers zich minder storen aan deze advertenties. Bovendien, omdat de advertenties boven de vouw worden weergegeven, hoopt Google dat gebruikers minder naar beneden scrollen en daardoor dus sneller op een advertentie zullen gaan klikken. Ten slotte zal de verwachte doorklikratio toenemen, omdat er nauwelijks verschil te zien is tussen de betaalde- en organische zoekresultaten.

Google AdWords gele label

Een wijziging kan ook zomaar een boel negatieve invloeden hebben. Maar Google heeft zorgvuldig geluisterd naar de feedback van gebruikers en adverteerders en past de advertenties aan naar wens. Google AdWords kan op deze experimentele manier zich blijven ontwikkelen naar verschillende eisen van de markt.

Of de update in de praktijk veel verschil gaat maken moet natuurlijk nog blijken. Wij kunnen niet wachten en gaan in de komende tijd flink meten zodat we de resultaten kunnen vergelijken met de eerder behaalde resultaten in de oude situatie.

Leave a Comment