In 8 dagen een expert in Facebook Marketing

Social Media is erg populair onder de bevolking. Daarbij wordt Social Media veelgebruikt door bedrijven als marketingtool voor het behalen van bepaalde doelen en de naamsbekendheid vergroten. Heb je een beperkt budget of weinig kennis over Facebook marketing? Bij Leankings ben je aan het juiste adres, wij helpen jou om Facebook als succesvolle marketingtool in te zetten.

Met bijna twee miljard gebruikers is Facebook de grootste ontmoetingsplek op de wereld. Wanneer je de juiste interactie via Facebook gebruikt kan je 10% tot 30% meer mensen bereiken. Benieuwd hoe dit moet? Lees snel verder!

Dag 1 – Kijk en leer

Breng eens een dag door achter de computer en verken Facebook. Kijk naar bedrijfspagina’s van concurrenten en van grote succesvolle bedrijven, wat valt je op? Heb jij iets aan bepaalde elementen op de pagina? Maak een overzicht voor jezelf want er komen veel dingen bij kijken. Denk bijvoorbeeld ook aan de tijdstippen van het plaatsen van berichten. Gebeurt dit in de avond of in de ochtend? Wanneer zijn er meer reacties? Weet je niet helemaal hoe een campagne voeren werkt op Facebook, bekijk dit dan ook! Kijk eens naar de pagina’s van KLM, Kruidvat en Hema dit zijn erg goede Facebookpagina’s. Ze maken gebruik van verschillende soorten berichten die bedoeld zijn voor vermaak maar ook informatief. Toch sluit alles aan bij het bedrijf.

Dag 2 – Leer Facebook begrijpen

Als je Facebook door hebt gespit en een kijkje hebt genomen bij grotere bedrijven is het je vast opgemerkt dat ze Facebook niet gebruiken om te verkopen, althans niet als hoofdtaak. Veel grotere bedrijven geven verschillende aanbiedingen weer, maar maken het tegelijkertijd ook extra leuk voor de volgers. Dit kan uiteenlopen in verschillende onderwerpen. Algemene regels om mee te beginnen:

  • Plaats regelmatig een bericht, maak gebruik van een content kalender;
  • Focus op commitment;
  • Voorzien van een call-to-action: zinnen zoals “like onze pagina”, “deel onze pagina” etc.;
  • Niet opdringen;
  • Maar vooral, maak het leuk!

Dag 3 – Leer de basisprincipes van Facebook

Het gaat hier voornamelijk over de basisprincipes van een bedrijfspagina op Facebook. Dit verschilt namelijk sterk met een persoonlijke Facebookpagina. Het is belangrijk om te begrijpen wat je allemaal kan op jouw bedrijfspagina, zodat jij sneller je doelen behaald en het maximale uit Facebook haalt voor je bedrijf.

Dag 4 – Maak een eigen pagina aan of pas deze aan

Het doel van jouw pagina is om een warme, uitnodigende plek voor mensen te zijn. Het moet duidelijk zijn waar je bedrijf voor staat. Hierbij is het belangrijk dat de profielfoto en omslagfoto van toepassing zijn op je bedrijf. Ook is het belangrijk dat je een bepaalde content hanteert. Maak bijvoorbeeld een content kalender, zodat je volgers regelmatig jouw berichten voorbij zien komen. Het werkt overzichtelijk om dezelfde content terug te laten komen in jouw pagina en berichten.

Dag 5 – Maak een content kalender

Beslis van tevoren welke berichten je wilt plaatsen. Het zorgt ervoor dat je geen herhaalde berichten plaatst, keuzes maakt tussen relevante onderwerpen en overzicht hebt. Let hierbij wel goed op uw publiek, het moet interessant zijn voor de lezer en jouw doelgroep.

Dag 6 – Prijsvragen

Maak gebruik van prijsvragen en verloot producten of diensten onder uw Facebookfans. Dit trekt veel aandacht, jouw pagina wordt gedeeld en je hebt kans op meer likes. Mensen zullen eerder jouw pagina in de gaten houden als er prijsvragen zijn. Let wel op de regels die hier van toepassing zijn. Het is verstandig om deze eerst zorgvuldig door te lezen voor u prijsvragen hanteert op uw Facebookpagina.

Dag 7 – Voer advertentiecampagnes

Betaalde campagnes op Facebook kunnen meer bereik genereren en je zult het verschil ook aanzienlijk merken. De advertentie instellingen van Facebook komen overeen met die van Google AdWords. Je betaald namelijk per klik en ziet precies hoe het budget besteed wordt dit kan je tevens allemaal zelf bepalen en aanpassen. In plaats van zoekwoorden werk je met het invoeren van interesses en demografische gegevens om geïnteresseerde mensen te bereiken. Er zijn veel Facebookgebruikers en de kans is daarom groot dat ze uw bericht voorbij zien komen, dit kan via vrienden, taggen maar ook via vind-ik-leuks of reacties. Er is veel mogelijk via Facebook. Via Facebook adverteren heeft verschillende voordelen:

  • Alles is meetbaar
  • Je leert veel over je doelgroep
  • Je kan jouw doelgroep aanpassen
  • Het is meer relevant dan massamedia
  • Het gebruik van afbeeldingen maar ook video’s
  • Creativiteit uiten

Met elk budget kun je adverteren op Facebook. De exacte kosten voor de weergave van jouw advertenties worden bepaald in de advertentieveiling van Facebook. Ook kan je informatie krijgen over hoe je jouw budget moet instellen en hoe je deze geschikt kan maken voor jou. Daarbij betaal je voor de acties die jij wilt bereiken. Je kan verschillende doelstellingen willen bereiken zoals meer weergaven of juist meer conversies. Je betaald alleen voor de doelstelling die jij kiest. Tot slot, heb jij controle over het budget en het bod. Facebook geeft nooit meer uit dan het maximaal ingestelde bedrag.

Dag 8 – Inzichten bekijken

Bekijk de inzichten op je Facebook pagina en vergelijk de verschillen. Hoe handiger je omgaat met Facebook hoe meer bereik!

Wil je toch graag wat extra hulp op het gebied van Social Media en voornamelijk Facebook marketing? Leankings kan jou hierbij helpen! Neem contact met ons op via de Email: info@leankings.nl of Tel: 079-3606965.

 

Leave a Comment

Google Rating
4.9
Based on 29 reviews