Het is alweer een half jaar geleden sinds onze laatste blog. Afgelopen maanden waren erg druk met o.a. interne wijzigingen/verbeteringen en nieuwe diensten zoals Bing Advertising en Facebook marketing. Verder zijn wij op dit moment ook druk bezig met het ontwikkelen van onze nieuwe website.
In onze vorige blog kon je lezen wat wij als online marketing bureau doen voor onze klanten op het gebied van SEO. In deze blog kijken we naar het volgende onderwerp uit het rijtje. Het onderwerp is niet te missen en hoort zeker thuis in ieders marketingstrategie: Facebook.
Facebook als marketingmiddel?
Facebook gebruiken als marketingmiddel is eigenlijk geen vraag, maar een gegeven. Uit onderzoek is gebleken dat Facebook in 2017 10,4 miljoen gebruikers heeft waarvan 7,5 miljoen dagelijks. En dan hebben we het puur over de persoonlijke profielen. Met dit gegeven kan het haast niet anders dat jouw doelgroep zich ook op Facebook bevindt. Eén van de voordelen van Facebook is dat je jouw doelgroep heel specifiek kan selecteren en targeten met Facebook advertenties. Daarnaast kan je met unieke, creatieve en leuke content de betrokkenheid van jouw volgers verhogen. Bovendien kan je net als alle andere online marketing media de resultaten eenvoudig bijhouden.
Facebook Advertising
Als we kijken naar wat Facebook Advertising precies is, kan je hier heel kort op antwoorden. Facebook marketing omvat alles wat betrekking heeft op de betaalde advertenties en branding binnen het platform dat Facebook aanbiedt. Wanneer je op Facebook komt zie je vaak een bericht dat wordt gesponsord, dit is een advertentie van een bedrijf. Maar waarom jij juist deze advertentie ziet kan verschillende redenen hebben.
Waar marketeers vroeger schoten met hagel, schieten zij tegenwoordig met scherp.
Via Facebook is het mogelijk om de advertenties op verschillende manieren in te stellen. Zo is het mogelijk om ervoor te kiezen om actief te targeten op recente bezoekers van je website, ook wel “Facebook retargeting” genoemd. Waar marketeers vroeger schoten met hagel, schieten zij tegenwoordig met scherp. Dit komt omdat het mogelijk is om een advertentie te plaatsen die wordt getoond aan geselecteerde bezoekers van Facebook. Het geslacht, de leeftijd, locatie en interesses zijn slechts enkele van de mogelijkheden die Facebook biedt bij het instellen van de doelgroep die jij wilt targeten. Door gebruik te maken van deze instellingen is het in theorie mogelijk om met een advertentie één persoon te targeten. Met de onderstaande beschrijving konden wij de doelgroep slinken tot onder de 110 personen.
- Doelgroep: Een man van 25 jaar uit Zuid-Holland, geïnteresseerd in online marketing, badminton en fitness. Verder is hij een liefhebber van films en series en houdt van lekker eten.
Een mooi bijkomend voordeel van het selecteren van een specifieke doelgroep, zijn de voordelen met betrekking tot de kosten. Hoe specifieker de doelgroep des te lager de CPC (kosten per klik) zijn. Omdat de doelgroep kleiner is zullen ook minder mensen op de advertentie klikken zonder op actie over te gaan. Dit zorgt ook weer voor het besparen van kosten en een hogere relevantie.
Dus als een potentiële klant naar ons toe komt, kunnen wij hem vertellen dat Facebook Advertising remarketing opties biedt, de mogelijkheid biedt voor specifieke targeting (wat zorgt voor een lagere klikprijs) en de mogelijkheid biedt om het bereik en de betrokkenheid te meten.
But what about Branding (brand management)?
- “Internet branding (also referred to as Online branding) is a brand management technique that uses the World Wide Web as a medium for positioning a brand in the marketplace.” – Wikipedia.com/internetbranding
Eigenlijk komt branding neer op het zichtbaar maken van jouw bedrijf via online en offline media. In onze blog leggen wij de focus op Facebook.
Plaats berichten over de verschillende zaken met betrekking tot het bedrijf. Gebruik bijvoorbeeld het Paid, Owned, Earned-model om een fanbase op te bouwen. Bij het POE-model begin je met betaalde media aandacht, zoals advertenties online/offline. Door deze aandacht komt jouw brand onder de aandacht van potentiële klanten. Sommige van de potentiële klanten kopen het product en worden vervolgens klant van de brand en volgen vervolgens de sociale media kanalen van het bedrijf. Hierdoor kan het bedrijf “gratis” berichten plaatsen op de eigen sociale media kanalen en op die manier de fanbase bereiken. De laatste stap heeft het bedrijf echter geen invloed op, de earned media. De earned media zijn de berichten die de fanbase plaatst op hun eigen sociale media kanalen en zo het bericht van jouw brand verspreiden.
Een voorbeeld van een brand die dit heel goed doet is Apple. Ver voordat Apple de nieuwe iPhone lanceert weet bijna iedereen al hoe de iPhone eruit ziet, wat de iPhone wel en niet kan en hoeveel de iPhone gaat kosten. Dit komt deels door de branding van Apple zelf, maar een groot deel komt door de ambassadeurs van Apple. Zij vertellen alles wat er te weten is over de iPhone in hun blogs, vlogs en video’s. Zo verspreidt the message zich steeds verder terwijl Apple niets meer hoeft te ondernemen om hun brand nog verder te versterken.
Wat wij belangrijk vinden als wij praten over branding is het vertellen van het verhaal van het merk. Waarom is het opgericht, wat is het doel, welke producten zijn er beschikbaar, waarom die producten, etc. De antwoorden op deze vragen zijn voorbeelden van kritische prestatie indicatoren (KPI’s). Potentiële klanten worden over het algemeen klanten wanneer de KPI’s van het bedrijf inspelen op de waarden van de persoon.
Wat doen wij met branding voor onze klanten?
Wanneer een klant bij ons komt bespreken we eerst wat de klant verlangt van ons. Wij spreken de gewenste samenwerking die de klant van ons verwacht en bespreken wij de doelen etc. Vervolgens stellen wij op basis van de wensen een plan op met o.a. een structurele content kalender.
Wanneer wij kijken naar de mogelijkheden bij een potentiële klant komen wij eigenlijk altijd uit op Facebook of Instagram, maar zelfs dan nog steeds vaker op Facebook. Facebook biedt een totaal pakket waardoor wij goed kunnen inspelen op de klant. Facebook marketing lijkt overigens erg makkelijk, maar het kan ook een verspilling van je tijd zijn.