De sleutel tot succes: communicatie?

De laatste tijd hebben we het in ons klein gezellig kantoortje vaak over het communiceren naar klanten. Hoe vaak communiceer je nou? Het mag niet te vaak zijn, want dat is simpelweg irritant maar te weinig is ook niet goed! Daarbij, over wat communiceer je precies? En op welk communicatiemiddel gebruik je, e-mail, telefoon, social media of misschien juist face-to-face? Wij merken dat klanten het meestal wel appreciëren als jij, als bedrijf, het initiatief neemt voor de communicatie.  Maar is communicatie nu ook echt de sleutel tot succes?

 

‘’Een sterke organisatie-cultuur geeft kracht; communicatie begint niet aan de buitenkant, maar aan de binnenkant van de onderneming. Buiten een boodschap brengen die binnen niet wordt gedragen, dat gaat wringen.” 

 

Geen communicatie = gegarandeerd geen succes

Een ding is zeker, niet communiceren naar klanten is een garantie voor mislukking. Wanneer je niet communiceert creëer je afstand en weet je ook niet of jouw klanten tevreden zijn met de behaalde resultaten. Zonder communicatie loop je het risico klanten te verliezen! Maar niet alleen communicatie met klanten is belangrijk! De communicatie binnen het bedrijf zelf, de interne communicatie, is ook heel belangrijk. Gelukkig zit dat bij Leankings wel goed. Iedereen mag zijn of haar eigen mening uiten en deze wordt ook gewaardeerd. Wij hebben bijvoorbeeld een ideeën-pot, iedereen mag ideeën in deze pot doen. Aan het einde van de maand nemen we twee uurtjes om al deze ideeën door te nemen (de ideeën kunnen overal over gaan), zitten er goede concepten bij dan werken we deze uit! Op deze manier participeert iedereen, misschien ook een leuk idee voor het bedrijf waar jij werkt?

Tips om de interne en externe communicatie te verbeteren

Wil jij nou de communicatie van jouw bedrijf verbeteren? Dan heb je geluk! Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet.

Ten eerste,  een wekelijkse vergadering met het team! Soms wil je iets kwijt tijdens de werkuren maar is hier simpelweg geen tijd voor, neem daarom de tijd om naar elkaar te luisteren door middel van een wekelijkse vergadering.

Ten tweede, meet je klanttevredenheid! Want tevreden klanten zijn trouwe klanten. Op deze manier weet je ook wat je moet verbeteren en wat je goed doet. Iets wat jij goed vind gaan kunnen klanten misschien wel niet zo goed vinden en iedereen weet dat ontevreden klanten weglopen.

Als derde, hou je medewerkers tevreden. Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten, tevreden klanten zijn trouwe klanten en trouwe klanten leveren meer geld op. Een cyclus om bij te leven. Zorg ervoor dat iedereen zich gewaardeerd voelt, zelfs de stagiairs! Dit zorgt voor een positieve energie. Aandacht en een klein beetje liefde maken wonderen. Oftewel een beetje TLC op de werkvloer kan geen kwaad.

Of communicatie nou de sleutel tot succes is, blijft een vraag. Wat wel zeker is, is dat communicatie zeker een onderdeel is van het pakket. Motivatie, communicatie, doorzettingsvermogen, hard werken en plezier: zo doen wij het bij Leankings!

Weet jij nou nog belangrijke tips die wij niet hebben opgenoemd? Help ons! Laat deze in een reactie achter!

Leave a Comment

Call Now ButtonBel ons
Google Rating
4.9
Based on 30 reviews