In het begin van deze maand is er een onderzoeksrapport verschenen van Searchmetrics. In dit rapport komt naar voren dat zoekmachinegigant Google gemiddeld 8,5 ‘blue links’ weergeeft in plaats van de tien die wij gewend zijn van Google. De overige plaatsen worden door Google opgevuld met snippets, applicaties, afbeeldingen, video’s etc. Met de daling van het aantal linkweergaven wordt het steeds belangrijker potentiële bezoekers te triggeren om jouw pagina te bezoeken. Daarom heeft Leankings een aantal tips voor jou samengesteld om de organische ‘click through rate’ te verhogen.
De ‘click through rate’ (hierna CTR) is het percentage van het aantal gebruikers dat doorklikt naar jouw bestemmingspagina ten opzichte van het aantal weergaven in Google. Maar wat kan jij doen voor jouw website om de organische CTR te verbeteren?
De zoekresultaten
Ieder zoekresultaat is standaard opgebouwd uit een meta-titel, een meta-description en een URL. Hieronder vind je een afbeelding met daarin een weergave van het zoekresultaat van het zoekwoord Leankings. In deze blog zullen wij enkele eenvoudige tips en trics aanbieden waarmee jij jouw organische CTR kunt verhogen door middel van het aantrekkelijker maken van jouw zoekresultaat.
1. Organische CTR, stenen en diamanten
Iedere website heeft een aantal verschillende webpagina’s en iedere webpagina heeft zijn eigen organische CTR. Sommige webpagina’s hebben een goede CTR (diamanten) en sommige pagina’s zijn weer wat minder goed (stenen). Focus je voornamelijk op de stenen, omdat je deze pagina’s vrij makkelijk kunt verbeteren en er meer winst te behalen is bij de ruwe, onbewerkte stenen ten opzichte van de fijne geslepen diamanten. Het zou natuurlijk zonde zijn als je een diamant probeert te verbeteren, terwijl deze volgens Google perfect geschreven is en door de veranderingen aan content een negatieve invloed heeft op de Google-ranking. Je kan van een steen een diamant maken, maar je kan van een diamant in dit geval ook een steen maken. In de volgende tips vind je verschillende manieren waarop jouw organische CTR verbeterd kan worden.
2. Schrijf creatieve titels, er moet natuurlijk wel op geklikt worden
De tijd waarin een titel werd geschreven op basis van tags is allang voorbij. Wees creatief en gebruik triggers om mensen te overtuigen dat ze jouw pagina willen bezoeken. Als je een tekst schrijft waarin je gebruik maakt van tips of stappen kan je goed gebruik maken van het ezelsbruggetje ‘HECBO’. HECBO is eigenlijk een stappenplan en staat voor hoeveelheid, emotionele connectie, content type, belofte en onderwerp. In de volgende tabel passen we HECBO toe op deze blog.
Probeer naast het opbouwen van de titel ook gebruik te maken van ‘powerwoorden’, zoals geheim, geweldig, onverstelbaar, direct etc. Personen die de titel lezen en een powerwoord in de titel zien staan, worden getriggerd om de rest van de tekst lezen. Probeer hier efficiënt mee te spelen en te testen, maar let op dat het geen ‘clickbait titel’ wordt. Je kent ze wel titels zoals, ‘deze dame loopt gewoon stage. Wat haar stagebegeleider vervolgens doet, zal je choqueren!’ Deze pagina’s kunnen vaak hun belofte uit de titel niet waarmaken en bezoekers klikken al snel weer terug naar de vorige pagina, dit resulteert in een hoge bounce rate met een slechte SEO score als resultaat.
Misschien wel het belangrijkste aspect van iedere blue link (zoekresultaat) is de titel. 80% van de lezers klikt maar op 20% van de titels die hij/zij leest, je zal dus de titel zo aantrekkelijk mogelijk moeten maken. Het schrijven van de titel vereist misschien nog wel meer tijd dan het schrijven van de tekst zelf. Schrijf meer dan één titel en kijk welke titel het beste past bij de tekst en kijk of de tekst aanslaat bij de lezers van de links.
3. Een goede titel test je via Adwords
Tijdens een A/B test laat je verschillende versies van een advertentie zien of verwijs je bezoekers naar verschillende landingspagina’s. De resultaten van de test geven een duidelijk beeld over het effect van beide opties en kunnen ondersteunen bij het bepalen welke van beide mogelijkheden de beste variant van de advertentie of landingspagina is. Dit is ook een efficiënte manier om een duidelijk beeld te scheppen over de titel van een blog, artikel of zoekresultaat.
Voor het testen van de titel van jouw zoekresultaat kun je op een gemakkelijke manier gebruik maken van het advertentieprogramma ‘Google Adwords’. In Adwords wordt de mogelijkheid geboden om verschillende advertenties op te stellen met elk een unieke titel. In Adwords is vervolgens af te lezen hoeveel weergaven er zijn in Google en wat de CTR is van iedere individuele advertentie. Op basis van de verkregen gegevens kan je de beste titel kiezen om de CTR zo goed mogelijk te optimaliseren.
4. De URL, kort en krachtig
De URL van een zoekresultaat is een onderdeel dat vaak wordt vergeten. Je kent het wel: een website waarbij het einde van de URL vaak lijkt op een doolhof van parameters. Laten we hopen dat die tijd voorbij is, want de nieuwe trend is duidelijke en heldere URL’s met permalinks. Uit een onderzoek, uitgevoerd door Microsoft, is naar voren gekomen dat een korte en krachtige URL aantrekkelijker is voor gebruikers van Google dan een dergelijk ouderwets doolhof. Daarbij komt dat een URL met een permalink makkelijker terug te vinden is op een later moment. Permalinks zijn er in verschillende soorten, zoals datums, numeriek, bericht naam, titel naam, etc. Voor iedere permalink is een eigen permalink tag in de titel vereist.
5. De meta, wat moet je weten?
Een meta-description is een boodschap die jij, als websitebeheerder, deelt met de potentiële bezoeker. Je krijgt de kans om jouw persoonlijke uiting weer te geven bij jouw zoekresultaat in Google. Echter is het wel belangrijk dat je de meta-description schrijft op basis van de regels die opgesteld zijn door Google. Als je meta-description uit meer dan 160 tekens bestaat wordt niet de hele tekst weergegeven. Probeer de meta-description zo te schrijven dat hij natuurlijk overkomt en laat de inhoud van de tekst terug komen in de pagina waar je naar toe verwijst. Daarbij moet je er natuurlijk voor zorgen dat de tekst wervend is, zodat mensen willen verder lezen op jouw webpagina.
6. Rich snippets, de rijke toevoeging voor ieder zoekresultaat
Rich snippets zijn extra toevoegingen aan jouw standaard zoekresultaat en bieden een extra stukje informatie in de vorm van een beoordeling, audio en video, producten etc. Een rich snippet is niet zo makkelijk toe te voegen aan een zoekresultaat ten opzichte van de titel, URL en de meta beschrijving.
Een ‘groot’ nadeel van een rich snippet is dat deze door middel van een code moet worden toegevoegd aan de website om getoond te worden in de zoekresultaten, maar het eindresultaat biedt wel een mooie toevoeging aan datzelfde zoekresultaat. Want laten we eerlijk zijn, je klikt eerder op een link met een 5/5 review beoordeling, dan op de ‘verouderde’ standaard link. Weet je nog niet hoe je rich snippets kan toevoegen? Dat is geen probleem, want er zijn tools die de rich snippets voor jou kunnen coderen, zoals SEO chat.
7. Tot slot, Google’s Search Console
Gebruik jij als ondernemer al Google’s Search Console? Zo niet, maak dan snel gebruik van deze gratis service van Google. Google Search Console is een handige tool die de mogelijkheid biedt om te bepalen:
- Welke pagina’s worden geïndexeerd en welke pagina’s juist niet;
- Inzicht te verkrijgen in de zoekwoorden die er voor zorgen dat jouw site wordt weergegeven in de zoekresultaten;
- De CTR van jouw organische zoekresultaten;
- Crawlfouten (bevat details over de site-URL’s die Google niet kon crawlen of die een HTTP-foutcode hebben geretourneerd);
- Backlinks (websites die links bevatten naar jouw eigen website).
De Search Console van Google in een must-have voor iedereen die een website beheert.
Heeft deze blog jouw interesse gewekt en ben je benieuwd wat Leankings hierin voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.