Google Adwords ontwikkelingen 2016

Google Adwords is continue bezig met het uitrollen en ontwikkelen van nieuwe Adwords functies. In deze blogpost bespreken wij vier veranderingen in 2016 van Google Adwords.

Google Adwords en SEA, niet iedereen is bekend met deze termen. Voor bedrijven die zich online willen laten zien zijn dit belangrijke begrippen. Wij zullen deze begrippen eerst uitleggen en zullen vervolgens de ontwikkelingen met jullie bespreken.

SEA

SEA (Search Engine Advertising) is het betaald adverteren in zoekmachines. De advertenties worden door de adverteerder gekoppeld aan een bepaald zoekwoord. De adverteerder hoeft pas te betalen voor de advertentie als een gebruiker geklikt heeft op de advertentie in de zoekmachine (kost per klik). Door middel van een veiling wordt het bedrag van het meest relevante zoekwoord bepaald. Dit gebeurt in het zogenoemde ‘zoeknetwerk van Google’. Naast het adverteren in het zoeknetwerk kan er ook geadverteerd worden met productvermeldingen (ook wel Google Shopping genoemd) en kan er geadverteerd worden in het Google Display Netwerk middels beeldadvertenties en YouTube filmpjes. De tool die hiervoor gebruikt wordt is Google Adwords. In deze tool kunnen de campagnes beheerd en bewerkt worden. Ook kunnen hierin de zoekwoorden bepaald en ingesteld worden. De resultaten kun je gemakkelijk in Adwords bekijken en optimaliseren. Tevens biedt de tool ook de mogelijkheid rapportages te maken van de prestaties.

Ontwikkeling 1. 3=4 advertenties, rechterkolom weg

Wanneer een zoekopdracht in Google wordt ingevoerd krijg je in de meeste gevallen de betaalde advertenties bovenaan te zien. De resultaten daaronder zijn de organische resultaten en Google Places. In Google Places wordt de naam, het adres, het telefoonnummer en de openingstijden van het bedrijf weergeven evenals de recensies en de locatie in Google Maps.

Eerst waren het drie advertenties die getoond werden. Met de nieuwe ontwikkeling van Google zijn er nu vier advertenties te zien bij zoekwoorden met een ‘hoge commerciële waarde’. Ook worden er niet langer advertenties getoond in de rechterkolom.

Voorbeeld:

4-advertenties

De drie uitzonderingen waarbij er wel resultaten aan de rechterkolom worden weergeven:

  1. Google Shopping-campagnes
  2. Knowledge Graph Boxes
  3. Google bedrijfsvermelding

Gevolgen verdwijning rechterkolom

  • Hogere kosten per klik

Het wegvallen van de rechterkolom zorgt ervoor dat het nog belangrijker is voor bedrijven om een plek te scoren in de top vier. Dat betekent dat de prijs van het zoekwoord stijgt voor bedrijven. Met een laag budget is het dus lastiger om te concurreren in de bovenste advertentieruimtes.

  • Minder organische zoekresultaten

Door de verdwijning van de rechterkolom verdwijnen er ook meer organische zoekresultaten ‘’onder de vouw’’ waardoor deze in eerste instantie niet in beeld zullen zijn en de bezoeker ervoor naar beneden moet scrollen.

  • Meer klikken op Google Adwords advertenties 

Uit onderzoek blijkt dat bezoekers vooral op de resultaten klikken aan de bovenkant van de eerste zoekmachine pagina. Dus zullen de klikken op de bovenste Google Adwords advertenties waarschijnlijk stijgen.

Ontwikkeling 2. Expanded Text Ads

Een andere verandering van Google Adwords is dat ze nu de mogelijkheid bieden om een extra regel toe te voegen aan de tekstadvertenties. Ook kunnen er meer leestekens worden toegevoegd aan de beschrijving. De nieuwe advertenties zijn zo ontworpen om de prestaties op de mobiel te maximaliseren. Toch worden de nieuwe advertenties niet alleen op mobiel ingezet, maar ook op desktop en tablet. De langere kop en de mogelijkheid tot meer leestekens in de beschrijving zorgen ervoor dat de adverteerder meer informatie kwijt kan over haar product of dienst.

Voor

expanded-text-ads

Na

expanded-text-ads

Voordelen van grotere Expanded Tekst Ads

  1.  Doordat de Expanded Text Ads meer informatie bevatten zal de advertentie meer opvallen t.o.v. de vorige advertenties. Daardoor zal de CTR (doorklikratio) flink stijgen. Dit resulteert dus in meer bezoekers naar jouw website.
  2. De extra regel geeft je de mogelijkheid om meer informatie te plaatsen in de advertentie. Dit zorgt ervoor dat jouw advertentie relevanter kan worden het zoekwoord en de bestemmingspagina. Hierdoor krijg je een hogere kwaliteitsscore en zullen de kosten per klik dalen.

Ontwikkeling 3. Groene advertenties

Google Adwords had altijd gele advertentie blokjes maar sinds kort zijn deze blokjes groen geworden. Volgens Google worden de groene advertentie labels positief ervaren door zowel de gebruikers als adverteerders. Wij vinden dat de Adwords advertentie minder opvalt doordat het advertentielabeltje nu dezelfde groene kleur heeft als de link van de Adwords advertentie. Google heeft aan een medewerker van Searchengineland.com aangegeven dat de reden van het veranderen van de kleur is omdat zij regelmatig testen uitvoeren om de “look-and-feel” van de pagina te verbeteren. De groene kleur van het label heeft hier positief aan meegedragen.

groene-advertenties

Ontwikkeling 4. Prijsextensies

De laatste verandering van Google Adwords die wij hier gaan bespreken is de prijsextensie. De prijsextensies worden alleen weergeven op mobiele apparaten. Er worden onder de extensie verschillende producten weergeven waar de gebruiker doorheen kan scrollen. Bij interesse kan de gebruiker op één van deze producten klikken en komt hij terecht op de desbetreffende productpagina.

Prijs-extensie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wil jij beter presteren in Google? Leankings helpt haar klanten goed vindbaar te zijn op Google. Wij beheren voor diverse klanten Adwords campagnes en geven ook SEO advies. Lees hier meer over onze diensten.

Houd onze blog in de gaten voor meer interessante blogs.

Leave a Comment

Google Rating
4.9
Based on 28 reviews